Katamarani so v zadnjih letih vse bolj pogosta izbira lastnikov plovil, v segmentu najema pa se povpraševanje po njih veča še hitreje. Do sedaj smo jih srečevali predvsem na področjih, kjer je malo marin, plitva sidrišča in večino noči preživimo na sidru. Tipično taka so področja Karibskega otočja, Sejšelov, Tajske, Francoske Polinezije, kjer je katamaran praktično vsako drugo plovilo. Njihovo število v zadnjih letih narašča tudi na Jadranu in Mediteranu.

Širina in prostornost katamaranov

Katamarani se močno razlikujejo od enotrupnih plovil. Tako glede tehničnih kot uporabnih lastnosti. Imajo sigurno svoje prednosti, imajo pa tudi slabosti. Poglejmo si za uporabnika najpomembnejše .

Prednosti

  1. Širina plovila

Katamarani so mnogo širši od enotrupnih plovil. Pri dolžini 12m je njihova širina med 6,5 in 7m. Primerljive enotrupne jadrnice imajo pri tej dolžini običajno širino okrog 4 m. V vsakem od trupov so lahko štiri prostorne kabine, salon pa je postavljen na krov in se razprostira skoraj čez vso širino, če odmislimo stranske prehode med premcem in krmo.  Salon je običajno pokrit in zaprt zaradi česar je udoben za bivanje v vsakem vremenu. Na krmnem delu krova je običajno prostorna sedežna garnitura z mizo, za katero lahko obeduje cela posadka.

  1. Manj zibanja

Konstrukcija katamaranov je drugačna. Zaradi svoje širine so manj občutljivi na bočne valove in se manj zibajo. Njihovo gibanje med plovbo je pretežno po dolžini. Med jadranjem so manj nagnjeni, zaradi česar je verjetnost, da bo posadka zbolela za morsko boleznijo manjša.

  1. Visoka hitrost plovbe

Hitrosti plovbe so lahko višje kot pri enotrupnih plovilih. Katamarani imajo dva trupa, ki sta enako dolga kot pri ekvivalentnem enotrupnem plovilu. Sta pa bistveno ožja in povzročata manjši upor med plovbo. Stabilnost med jadranjem je zagotovljena brez kobilice zaradi česar je plovilo lažje vsaj za balast, ki tehta od nekaj 100 kg do tone in več.

  1. Majhen ugrez

Katamarani imajo majhen ugrez. Ker ni kobilice, je povprečen ugrez večine katamaranov le 1,0 do 1,3m. Ekvivalentne potovalni jadrnice imajo ugrez med 1,8 do 2,4 m, medtem, ko je pri nekoliko bolj športno naravnanih jadrnicah ugrez lahko še večji. Majhen ugrez nam bo prišel še kako prav, ko se bomo hoteli zasidrati v najlepših predelih plitvih zalivov kjer ja na dnu mivka. Ta njihova lastnost je najbolj izrazita na področjih plovbe s koralnimi grebeni kot so Karibski otoki.

  1. Enostavno manevriranje

Katamarani so opremljeni z dvema motorjema. V vsakem trupu je nameščen en. Ker so nameščeni na skrajnih robovih plovila, lahko izvajamo zelo hitre spremembe smeri. Če z enim motorjem plujemo vzvratno in drugim naprej se bomo brez težav obrnili na mestu.

 

Primer: Dolžina - širina - cena

Dolžina plovila Širina plovila Cena (letni privez) EUR
do 7,99 2,69 3.781
8–8,99 2,99 4.122
9–9,99 3,29 4.439
10–10,99 3,59 4.881
11–11,99 3,89 5.281
12–12,99 4,19 5.795
13–13,99 4,49 6.217
14–14,99 4,79 6.643
15–15,99 5,09 7.598
16–16,99 5,39 8.300
17–17,99 5,69 9.006
18–18,99 5,99 9.712
19–19,99 6,00 10.424
20–20,99 6,00 11.929
21–21,99 6,00 13.036
22–22,99 6,00 14.145
23–23,99 6,30 15.263
24–24,99 6,30 16.380
25–29,99 7,00 19.575
30–34,99 8,00 21.607
* primer največjih dovoljenih širin plovila na privezu glede na dolžino plovila. Vrednosti se razlikujejo glede na marino.

Slabosti

1. Visoka cena

Cena katamaranov je višja od cene enotrupnih plovil. Višja je tako nabavna cena novega plovila in posledično je višja cena tedenskega najema. Cena je lahko višja od 150% pa vse do 300%.

2. Cena priveza

Kar so katamrani širši zavzamejo več prostora za privez na obalo v marini ali v luki. Cena priveza je zato višja. Večina marin ima za zaračunavanje cene priveza definirano dolžino plovila in širino plovila. Katamarani presežejo največjo dovoljeno širino glede na dolžino plovila zato je potrebno plačati privez kot za bistveno daljše plovilo. Če je plovilo dolgo do 12m, je lahko največja dovoljena širina plovila 5m. Širina tako dolgega katamarana pa je običajno skoraj 7m. Zato bo potrebno plačati privez za širše plovilo ali pa doplačati 50% cene glede na dolžino plovila. Cena priveza je odvisna os cenovne politike marine.

V lukah in sidriščih na Jadranu je potrebno za privez katamarna  praviloma plačati 50% več kot za enako dolgo enotrupno plovilo.

3. Majhno število priveznih mest

Večina marin gradi priveze standardne širine glede na dolžino plovil, ki jih lahko privežemo na določeno mesto. Le redke marine gradijo priveze za katamarnae. Če želimo med sezono privezati katamaran v marini, morata biti za privez na voljo dve sosednji privezni mesti, kar pa je težko.

4. Majhno število plovil

Trg katamaranov se razvija v zadnjih letih. Njihovo število je glede na število enotrupnih plovil majhno, povpraševanje za najem pa vedno večje. Primerno plovilo za najem v sezoni je težje dobiti. Zagotoviti si ga je potrebno že pred sezono.