Zadnje iz eTrgovine

29.99€

NAVTIČNI PRIROČNIK je praktični vodnik domačega avtorja, ki v besedi in sliki razumljivo pojasni osnovne pojme iz oceanografije, meteorologije, navigacije, pomorskih veščin ter varnosti na morju.

Podrobne razlage spremljajo čudovite barvne fotografije, skice, tabele in drugo slikovno gradivo. Knjiga zaobjema temeljna in poglobljena znanja, ki naj bi jih imel vsak izkušen pomorščak in vsakdo, ki se ljubiteljsko podaja na morje.

VSEBINA

OCEANOGRAFIJA  - valovi, plimovanje, morski tokovi

METEOROLOGIJA - osnovni meteorološki pojmi, oblaki, lokalni veter, svetlobni pojav v atmosferi

NAVIGACIJA - pomorska karta, sistem pomorskih oznak, magnetni kompas, kurz in hitrost, terestična navigacija, navigacija ponoči, pravila o izogibanju trčenju na morju

POMORSKE VEŠČINE - vozli, pristajanje, sidranje, vleka na morju

VARNOST NA MORJU - podhladitev, rešilni jopič in pripenjanje, reševanje človeka v morju, pnevmatski rešilni splav, klic v sili

DODATEK - kartografski ključ, pomorske luči, luči plovil in znamenja, zvočni signali, oddajanje klica v sili s pomočjo VHF GMDSS - radijske postaje, zastave mednarodnega kodeksa in fonetična abeceda, Beaufortova lestvica


O avtorju

Igor Orlov je prve nevihte in zarje doživel že v otroštvu, na plovbah z dedkom z otoka Zlarina. Jadral je na jadrnicah vseh tipov in velikosti, tudi v zelo zahtevnih zimskih razmerah v Biskajskem zalivu, Rokavskem prelivu in Baltiku. Med drugim se je kot taktik in drugi skiper leta 2001 udeležil regate Fastnet ter prejadral več tisoč milj kot skiper 26-metrske jadrnice La poste. Diplomiral je iz meteorologije na Fakulteti za fiziko v Beogradu. Naziv Yachtmaster je pridobil v Veliki Britaniji, kjer je na Jadralski akademiji z odliko zaključil znameniti študij Professional Crew and Skipper Training. Je avtor številnih strokovnih člankov, testira jadrnice ter motorna plovila za slovensko navtično revijo. Leta 2009 je ustanovil jadralno šolo North Adriatic Sailing Academy.

Iz predgovora

V knjig so združena zelo različna znanja in veščine, ki jih mora obvladati sleherni pomorščak. V njej boste našli dragocene razlage in odgovore na številna pomembna vprašanja o morju, vremenu, navigaciji, plovbi in varnosti. Nazorne fotografije in risbe vam bodo popestrile branje in olajšale razumevanje tega preglednega priročnika, zato boste tudi med plovbo hitro našli ustrezno informacijo ali navodilo.  Prepričan sem, da bo bogata in poučna vsebina te knjige številnim navtikom odstrla nova obzorja ter jim omogočila varnejše doživetje morja in plovbe.

Dušan Puh

O knjigi: 

  • avtor: Igor Orlov
  • dimenzija: 270 x 200 mm,
  • obseg: 192 strani
  • vezava: integralna vezava
Igor Orlov - Navtični priročnik

Zadnji video

vitlo, winch

Vitel (angl. winch) za vrvi na plovilih uporabljamo za najrazličnejše namene med katerimi prevladujeta zategovanje in dviganje jader. Že pri nekoliko močnejšem vetru se natezna sila vrvi poveča do te mere, da je treba biti pri rokovanju z vrvmi in vitlom izjemno previden. V nasprotnem primeru lahko pride do resnih telesnih poškodb.

Winch, sailboat, vitlo, jadrnica

Navijanje vrvi okoli vitla

Vitli se vrtijo v smeri urinega kazalca, zato je treba vrvi okoli bobna vitla navijati v smeri urinega kazalca. Pomembno je, da z navijanje vrvi vedno začnete spodaj in vrv navijate tako, da so posamezni navoji vrvi vzporedni ter se med seboj dotikajo.

Vitel opravlja svojo funkcijo le, če je sila trenja med vrvjo in bobnom vitla večja od natezne sile vrvi. Pri navijanju vrvi je zato pomembno število navojev vrvi okoli bobna vitla. Pri šibkejšem vetru zadostujeta dva navoja, pri močnejšem vetru pa je treba vrv naviti 3- do 4-krat. Pri premajhnem številu navojev vrvi glede na trenutne okoliščine ta drsi po bobnu vitla in zato vrvi ne moremo zategovati.

Namestitev navijalne ročice

Ko ste na vitel pravilno namestili vrv, morate nanj namestiti še navijalno ročico. Navijalna ročica ima varnostni zatič, ki preprečuje izpadanje navijalne ročice iz vitla med njeno uporabo. Zato takoj po namestitvi navijalne ročice, še pred njeno uporabo, preverite ali je varnostni zatič dobro zaskočil. To storite tako, da poizkušate navijalno ročico izvleči iz vitla ne da bi se pri tem dotaknili varnostnega zatiča.

Izberite pravo dolžino navijalne ročice

Če imate na plovilu navijalne ročice različnih dolžin, to pomeni, da imate vsaj okoli enega vitla manj prostora, kot na preostalih vitlih. Če boste na tem vitlu uporabili daljšo navijalno ročico, je zaradi ovire okoli vitla sploh ne boste mogli vrteti ali pa bodo med vrtenjem v nevarnosti členki vaših prstov.

Varno zategovanje vrvi

Vitel navadno omogoča hitrejše in počasnejše navijanje. Z vrtenjem navijalne ročice v eno smer je navijanje hitrejše, vendar je za to potrebna večja sila, z vrtenjem v drugo smer pa je navijanje počasnejše in temu primerno je za vrtenje potrebna manjša sila.

Popuščanje vrvi na vitlu

Delno popuščanje zategnjene vrvi

Delno popuščanje zategnjene vrvi preko vitla je najbolje opraviti tako, da najprej namestite dlan z iztegnjenimi prsti na navite vrvi na bobnu vitla. Medtem ko s to dlanjo pritiskate na navite vrvi, z drugo roko vrv iztaknete iz zagozde na vitlu in vrv počasi popuščate. Zelo pozorni morate biti, da na vrvi pritiskate z iztegnjenimi prsti, saj se sicer lahko prsti zapletejo med vrvi in vitel. S tako tehniko najlažje kontrolirate popuščanje zategnjene vrvi.

Popolna sprostitev vrvi na vitlu

Vrv na vitlu običajno popolnoma sprostimo, da lahko na drugem vitlu zategnemo njen par. Npr. sprednje jadro ima na vogalu privezani dve vrvi in vsaka od njiju vodi do vitla, vendar ena na levi, druga pa na desni strani. Če želimo torej sprednje jadro pri obratu jadrnice spraviti na drugo stran plovila, moramo vrv na enem vitlu popolnoma sprostiti, da lahko drugo vrv ustrezno zategnemo.

S paroma vrvi se rokuje sočasno, tako da ob postopnem popuščanju ene vrvi začnemo zategovati drugo. Ko je natezna sila zgolj na drugi vrvi, je potrebno prvo popolnoma sprostiti.

Popolnoma sproščena vrv mora teči po vitlu popolnoma nemoteno in se torej ne sme zatikati. To dosežete tako, da vam vrv teče skozi roke, vendar pri tem pazite, da je ne ovijate okoli roke, temveč jo nežno držite brez večjih pritiskov nanjo. Pri tem z dlanmi ne smemo biti preblizu vitla, da s tem preprečimo potencialne poškodbe prstov. Pazite tudi, da ne stojite na vrveh, saj se te lahko hitro zapletejo okrog nog, kar lahko povzroči poškodbe. Zato morajo biti vrvi vedno pripravljene za manever (nezavozlane), prav tako pa mora biti pripravljena tudi paluba (pospravljena), da se vrvi ne bi zataknile ob predmete na palubi.

Pospravljanje navijalne ročice

Po uporabi vitla je treba navijalno ročico vitla s pritiskom na varnostni zatič najprej sneti iz vitla in jo nato pospraviti na ustrezno mesto za njeno odlaganje. Običajno je to poseben žep, namenjen izključno odlaganju navijalne ročice.

Med uporabo vitla je potrebna osredotočenost in usklajena posadka. Voditelj čolna je tisti, ki izdaja ukaze za delo na vitlu, in posadka mora te ukaze ustrezno izvrševati. Predvsem pri obratih jadrnice mora biti posadka povsem usklajena, zato morajo biti zadolžitve posameznih članov posadke predhodno dogovorjene. Pri močnejšem vetru je delo na vitlu nevarno in lahko privede do poškodb. Zato je za varno rokovanje z vitlom nujno potrebno ustrezno znanje in predvsem praktične izkušnje

Komentarji