Zanesljiva oskrba sistemov z električno energijo na barki je enako pomembna s stališča varnosti kot tudi pričakovanega udobja. Nevšečnostim med bivanjem na plovilu pa se lahko izognemo, če upoštevamo nekaj preprostih nasvetov.

Marsikomu je znana izkušnja, da ko po dolgi zimi pride na barko in vključi naprave, te ne delujejo! Sledi prihod serviserja in njegov pogosto ciničen komentar: Akumulatorji so fuč! Vzrok pa lahko najde tudi v kratkem stiku ali slabem spoju.

Uporabljajte “pametne” polnilnike akumulatorjev

Hud mraz, samo-praznjenje in pomanjkanje polnjenja bistveno skrajša življenjsko dobo akumulatorjev. Za polnjenje akumulatorjev je priporočljivo uporabljati “pametne” polnilnike, ki morajo biti prilagojeni tehnologiji le teh (mokri, GEL, AGM, LiIon). Najboljša rešitev je, da vsako skupino akumulatorjev polnimo z svojm polnilnikom. Večina sodobnih polnilnikov ima funkcijo polnjenja razdeljeno v tri faze, kar se je izkazalo kot optimalna izbira med hitrim polnjenjem in življenjsko dobo.

Večina marin prepoveduje, da je plovilo priključeno na omrežje, ko odidemo domov, oz. ko je na zimskem vezu. Predno zapustite plovilo, akumulatorje popolnoma napolnite in se prepričajte, da so vsi porabniki izključeni! Če je barka na kopnem, je najbolje, da odklopite kable na priključnih sponkah akumulatorja. Navadne akumulatorje je priporočljivo ponovno napolniti vsaka dva meseca, GEL akumulatorje pa vsake tri mesece. Pri Mastervolt LiIon akumulatorjih pa je stvar enostavnejša. Priporočamo, da so baterije napolnjenje med 60 in 70 % kapacitete, ko jih izklopite iz sistema. Tako lahko počakajo tudi do 6 mesecev brez polnjenja.

Namesto da odklopite kable na priključnih sponkah akumulatorja, priporočamo namestitev “zimskega stikala”, ki omogoča enostaven odklop akumulatorjev iz sistema. Poleg tega pa je namestitev takšnega stikala smotrna tudi s stališča vzdrževanja in popravil, saj lahko enostvano in hitro izključimo vir napajanja.

Preverite priključne spoje na akumulatorjih

Plovila so izpostavljena vibracijam in velikokrat se matice na priključnih sponkah sprostijo. To vodi do manjših stičnih površin, iz česar sledi pregrevanje, v najslabšem primeru pa lahko pride celo do požara! Prav tako lahko premikanje akumulatorjev zaradi nagibanja oz. tresljajev poškoduje kontakte. Priporočamo, da so akumulatorji dobro, vedar ne pretesno pritrjeni, priključne sponke očiščene in namazane s snovjo za preprečevanje korozije.

Poiščite znake korozije

Plovilo je najslabše možno okolje za ožičenje. Sol, ki se nahaja v zraku pride v stik s kabelskimi priključki in se lahko zaje v notranjost izolacije. Izbira kablov z zaščito proti koroziji je dražja v primerjavi s klasičnimi, vendar v kasnejših letih nudi večjo varnost in zanesljivost!

Predvsem v prehodnih obdobjih se v notranjosti plovila pojavlja kondenz. Ta se lahko pojavi tudi na električnih vezjih in povzroči kratek stik in okvaro naprave. Priporočamo, da ne puščate na plovilu elektronskih naprav, ki niso namenjene delovanju v morskem okolju.

Preglejte kable za priklop na “obalo”

Prav je, da porabimo nekaj minut za vizualni pregled kabla in priključkov. Izpostavljen je mehanskim poškodbam, saj ničkolikokrat čezenj zapelje voziček, ali je delno v stiku z vodo, spravljen pa je v mokrih in slanih omaricah. Preveriti je potrebno, ali je kje poškodovana izolacija, če so konakti čisti ter druge mehanske poškodbe na kontaktih. Velikokrat se zgodi, da je bil kabel preveč raztegnjen in je popustila objemka, ki drži kabel v priključku. Priporočamo uporabo vzdržljivih Mastervolt/Marinco priključnih vodotesnih kablov, ki preprečujejo nastanek korozije.

Pregled celotnega sistema

V kolikor električni sistem na vašem plovilu ne deluje brezhibno, vam priporočamo zamenjavo sistema z med seboj združljivim sistemom akumulatorjev, polnilnikov in razsmernikov. Sistem sestavljen iz različnih komponet različnih proizvajalcev je v večini primerov nezanesljiv. Žal ni veliko proizvajalcev, ki lahko ponudijo celovit sistem med seboj združljivih komponent. Mastervolt ponuja izdelke, ki jih v celovit sistem povežemo s pomočjo MasterBus CAN-bus povezave. Naprave so tudi “Hybrid ready”. S pomočjo Mastervolt kataloga ali internetne strani lahko pridobite informacije, da opremite plovilo za popolno električno neodvisnost.

Vir: http://reteh.com/sl/