Novice
Novice
Zadnje iz eTrgovine
Knjiga »Z jadrnico čez Arktiko« je četrta knjiga Mirana Tepeša, ki je doslej že trikrat objadral svet. Knjiga je jadralski potopis z zelo drugačne in zahtevne morske poti po ledenih morjih, med odročnimi otoki. V knjigi so na 256 straneh opisane dogodivščine s poti čez Arktiko in popestrene s 383 barvnimi fotografijami in zemljevidi. V prvem delu je opisana pot z jadrnico od Istre na Jadranskem morju preko Atlantskega oceana do Kanade in Grenlandije. V osrednjem delu so opisane dogodivščine z jadranja čez Arktiko po Severozahodnem prehodu od Grenlandije med kanadskimi arktičnimi otoki in okoli Aljaske do Tihega oceana. V zadnjem delu pa so opisane dogodivščine med jadranjem čez Beringovo morje, čez Aljaški zaliv in po Britanski Kolumbiji.
»Arktika je morska pokrajina s številnimi otoki. Led na morju se je nad Severno Ameriko v zadnjih desetletjih večino poletij za nekaj tednov dovolj umaknil ali razredčil, da je bilo z izjemo treh let Arktiko mogoče prejadrati, a ne na lahek način, zato je jadranje čez Arktiko zame postalo izziv.« – Miran Tepeš
Arktika je območje na severu zemeljske oble, ki obdaja severni zemljepisni tečaj in leži nad severnim tečajnikom. Večino leta, marsikje pa vseskozi, je to območje prekrito z ledom in snegom.
Statistiko o plovbi čez Arktiko vodi “Scott Polar Research Institute, University of Cambridge”, Velika Britanija. Do leta 2024 je Severozahodni prehod med Atlantikom in Pacifikom, v eno ali drugo smer, preplulo 393 plovil vseh vrst, od ledolomilcev in različnih velikih motornih ladij do jadrnic. Skokica 3 je prvo slovensko plovilo, ki je prejadralo ali preplulo Severozahodni prehod.
Miran Tepeš - Z jadrnico čez ArktikoNakup napihljivega čolna je zelo primeren za navtičnega začetnika. Gre namreč za ugoden, zelo primeren, praktičen in varen čoln za raziskovanje neznanih obal in kratkih izletov, zadovoljil pa bo tudi potrebe izkušenejših pomorščakov.
Zakaj izbrati napihljiv čoln?
Glavna prednost vsakega gumenjaka je v napihljivi plovni tubi. Najpomembnejši del vsakega napihljivega čolna je dodatna vrednost: čoln postane 2x širši, kar dodatno poveča stabilnost. Kombinacija plovne tube s srednjim ali globokim ‘V’ dnom ustvarja plovnost vredno morja. Sprednji del gumenjaka je privzdignjen, kar onemogoča valovom, da vdrejo v notranjost čolna in nam s tem daje dodaten užitek v hitrejši vožnji. Gumenjak ima tubuse iz več komor. Ti so nepotopljivi in hkrati ščitijo plastične dele. Čoln zagotavlja popolno varnost, nosilnost in kapaciteto
Kako izbrati pravo velikost čolna?
Odločili ste se za nakup napihljivega čolna! Čestitamo! Zdaj vam želimo podati nekaj napotkov glede dolžine čolna. V kolikor potrebujete tender za jahto ali motorno ladjo, bodite prepričani o natančni dolžini in zgornji kapaciteti potnikov za vaš sistem dviganja. V kolikor že veste povprečno število potnikov, ki jih boste prevažali in moč motorja, ki ga boste uporabili, potem bo vaša odločitev neposredno povezana tudi z dolžino gumenjaka. Če bo vaš namen uporabe vključeval za vodne športe, naj bo čoln opremljen z minimalno 25 konjskim motorjem.
Kateri material je najboljša izbira za vas?
Najpopularnejša izbira kupcev pri sodobnih napihljivih čolnov je PVC (okrajšava za polivinil klorid).
Gre za večplasten material, ki je zaradi nenehnih tehnoloških izboljšav v zadnjih dvajsetih letih zelo pridobil na vzdržljivosti in kakovosti. Če je na začetku veljalo, da čolni iz PVC-ja ne zdržijo dlje od 5 let, je sedaj ta meja pomaknjena na 10 in več let. Glavna prednost tega materiala je, da je bistveno cenejši od Hypalona.
Seveda pa ima tudi Hypalon precej dobrih lastnosti; je trajen in drži tudi 30 let in več, ima odlično odpornost na UV žarke in oksidacijo, je neobčutljiv v razponu od -35 do 140 stopinj C, je negorljiv, kemično odporen in enostaven za popravilo.
Če povzamemo – v kolikor boste gumenjak uporabljali kratek čas v letu, je priporočljiva uporaba PVC materiala. V kolikor bo gumenjak večino leta izpostavljen vremenskim razmeram, predvsem pa soncu, naj vaša odločitev temelji na HYPALON materialu.
Naj bo čoln zložljiv ali s trdim dnom?
Mehko dno (zložljivi čoln) vam omogoča možnost vožnje po divji obali, brez skrbi, da bi poškodovali trup, saj je le ta mehak. Popoln za prevažanje na morje, do šotora, prikolice ali avtodoma in popoln za transport do obale, saj ga lahko nesete v torbi z nosili, razstavi oziroma zloži pa ga lahko ena sama oseba.
Gumenjaki RiB (trdo dno) je poskus kombiniranja vseh prednosti napihljivih čolnov in konvencialnih čolnov in izločitve vseh slabosti. Karakteristike plovnosti, hitrosti, udobja in moči so zagotovo glavne prednosti. RiB gumenjak ni samo še eden izmed napihljivih čolnov – RiB je nova stopnja užitka.
Odpeljite svojo družino na pustolovsko dogodivščino in skupaj odkrijte skrite zalive ter nedotaknjene plaže oddaljenih otočkov. Še za več uporabnih nasvetov in trikov, lahko obiščete online svetovalca na povezavi: www.grandboats.si.
www.grandboats.si | www.ranieri.si
Splovitev novega plovila lahko primerjamo z rojstvom otroka. Tako kot proslavimo rojstvo otroka, je primerno proslaviti tudi splovitev novega plovila.
Simbolika ni nova modna muha za povečanje prodaje šampanjca, temveč ima zelo globoke korenine. Prvi zapisi o obrednem proslavljanju takšnih dogodkov izhajajo iz starega Babilona in so stari preko 4000 let. Po eni izmed legend iz tega obdobja, naj bi eden izmed graditeljev ladij v Babilonu ob splovitvi nove ladje za srečo in varno plovbo bogovom žrtvoval vola.
Več zapisov najdemo kasneje v stari Grčiji, med Rimljani in Egipčani. Tudi oni so želeli, da bi njihovi bogovi skrbeli za varnost ladij in posadke. Stari Grki so med splovitvijo nove ladje na glavah nosili vence spletene iz vej oljke in pili vino v čast boga morja Pozejdona, novo ladjo pa so polivali z vodo in jo blagoslovili. Rimljani so obred izvajali zelo podobno današnjemu. Ob trup plovila so razbili posodo s črnim vinom. Vino je simboliziralo kri s katero so hoteli razveseliti svojega boga morja Neptuna. Kasneje so na primer Turki ob splovitvi žrtvovali ovco. Vikingi in domorodci Tahitija so svojim bogovom za srečno plovbo darovali kar človeško kri. Z razvojem Rimokatoliške cerkve so obredom začeli prisostvovati župniki. Ob splovitvi so molili in ladjo škropili z blagoslovljeno vodo.
V 17. stoletju, natančneje leta 1610 je princ iz Welsa prisostvoval splovitvi ladje »Prince Royal«. Iz bokala izdelanega iz dragih kovin je spil požirek vina. Preostalo vino v bokalu je zalučal v plovilo za srečo.
V 19. stoletju so dragim bokalom vina iskali cenejšo a še vedno svečano alternativo. V tem trenutku so za primerno alternativo izbrali steklenico šampanjca. Šampanjec je bil takrat pijača aristokratov. Povprečni smrtniki si ga niso mogli privoščiti in je bil kot nalašč za proslavljanje takšnih priložnosti. Ta tradicija se je obdržala vse do danes.
Zima je obdobje, ko večina lastnikov svojih plovil ne uporablja. Kljub temu da plovilo miruje, pa vremenski vplivi, slana voda in vlaga povzročajo, da vaše plovilo v tem obdobju propada hitreje kot pri normalni uporabi. Zaradi tega je potrebno pred zimo poskrbeti, da bo plovilo prezimilo, utrpelo čim manj škode in se izognemo dragim popravilom pred pričetkom nove sezone.
Napolnite rezervoar za gorivo
Rezervoar za gorivo je potrebno napolniti do vrha. Sistem rezervoarjev na plovilih je odpet. Poleg dovodne cevi v rezervoar, vodi tudi oddušnik. Dovodna cev za dotekanje goriva je zatesnjena in skoznjo ni pretoka zraka. Nasprotno je z oddušnikom. Ta je vedno odprt in omogoča stalni pretok zraka. Gorivo v rezervoarju in rezervoar se krčita in raztegujeta glede na spremembe zunanje temperaturo. Skozi oddušnik prihaja svež zrak, ki vsebuje vlago. Le ta se kondenzira v notranjosti rezervoarja in povzroča rjavenje. Rezervoar lahko prerjavi in začne puščati.
Ventili morske vodezaprite vse ventile za dotok morske vode v plovilo |
Zaprite vse ventile morske vode
Vsa plovila imajo na vseh dotokih morske vode v plovilo (WC, kuhinja, motor,..) varnostne ventile. Te ventile je smiselno zapreti vedno kadar nismo na plovilu tudi v sezoni, še bolj pomembno pa je to narediti izven sezone. V premeru, da jih ne zapremo, lahko katera izmed cevi pozimi poči in v plovilo začne vdirati voda.
Razsoljevanje opreme
Celotno plovilo je potrebno dobro sprati s sladko vodo. Slana voda povzroča hitro propadanje in rjavenje kovinskih delov. Zelo pomembno je dobro razsoliti sidrno verigo. Slana in vlažna bo pričela rjaveti in njena pretržna sila se bo zmanjšala. Razsoliti je potrebno tudi vse vrvi. Najlaže to storimo tako, da jih namočimo v vedro z vodo, pustimo nekaj časa in vodo večkrat zamenjamo.
Rezervoarji vode
Rezervoarje vode je potrebno napolniti do vrha. Prav tako kot rezervoarji goriva so odprt sitem z oddušnikom. Če bodo polni je možnost, da voda v njih zmrzne, manjša. Za sistem vode lahko uporabimo tudi posebna sredstva proti zamrzovanju, ki niso strupena. Pred zamrzovanjem vode v sistemu se lahko zavarujemo tudi na drug način. Kompleten sistem sladke vode izpraznimo. To pomeni, da moramo izprazniti vse rezervoarje vode, cevi, ekspanzijske posode, grelec vode in armature.
Akumulatorji
Akumulatorji so obremenjeni tudi pozimi, ko plovila ne uporabljamo. Če se spraznijo prekomerno, se bodo uničili in potrebno jih bo zamenjati. Akumulatorje vedno izključimo s stikalom. To še ne pomeni, da se ne bodo praznili. Nanje so stalno priključeni uporabniki, kot so kalužne črpalke, ki se vključijo v premeru povišanega nivoja vode v kaluži. Praznijo se tudi brez priključenih porabnikov. Lahko izgubijo tudi do 1 Ah dnevno. Zato moramo stalno preverjati količino elektrolita in ga po potrebi dodati. Uporabiti moramo destilirano vodo in akumulator napolniti do predpisanega nivoja. Svinčene plošče morajo biti stalno prekrite z elektrolitom. Ker se bodo s časom praznili, jih je potrebno redno polniti vsak enkrat mesečno.
Če imamo na plovilu nameščene solarne panele za polnjenje, se moramo zavedati, da stalno polnjenje povzroča povečano hlapenje tekočine v akumulatorju. Zato moramo poskrbeti za redno dolivanje destilirane vode.
Očistite kontakte. Do bodo akumulatorji delovali dlje časa, moramo skrbeti, da bodo kontakti čisti. Slabi kontakti so najpogostejši razlog za požar na plovilu. V kolikor bo plovilo zimovalo na kopnem lahko akumulatorje izklopite.
Motor
Ladijski motor je potrebno vsaj enkrat mesečno prižgati in ga pustiti delovati vsaj 20 – 30 minut, lahko tudi dlje. Ko motor miruje dlje časa, z notranjih površin steče olje, ki skrbi za podmazovanje. Notranje površine motorja niso zaščitene pred korozijo. Notranjost je tako izpostavljena vlagi v zraku in motor bo propadal. Z rednim prižiganjem motorja poskrbimo, da se motor zopet podmaže in zaščiti, ter da iz njega izpari vlaga, ki se je nabrala v času mirovanja.
Če se je na vašem motorju nabrala, sol ga operite s sladko vodo, posušite in nato zaščitite z antikorozijskim sprejem.
Preverite motorno olje. Motorno olje mora biti viskozno in čisto. Ker vsebuje sredstva za čiščenje motorja, se v njem nabirajo nečistoče in sedimenti. Po potrebi ga zamenjajte.
Preverite hladilno tekočino motorja. Če ima vaš motor zaprt sistem hlajenje preko razhladnikov, preverite hladilno tekočino v motorju. Po potrebi dodajte antifriz. V kolikor je možno, razhladnike sperite s sladko vodo.
Preverite olje v nogi pogona in menjalniku
Preverite nivo olja v nogi pogona oziroma menjalniku. Po potrebi ga dolijte.
Krmilni mehanizem
Preglejte krmilni mehanizem in očistite morebitne nečistoče. Namastite ga z mastjo, da preprečite dostop vlagi.
Avtomatski gasilnikvaruje vaše plovilo pred požarom tudi, ko ni nikogar na plovilu |
Namestite samodejni gasilnik
Najpogostejši vzrok požarov na plovilih so slabi električni kontakti in dotrajana električna inštalacija. Požar običajno izbruhne na spojih, kjer zaradi korozije prihaja do slabe prevodnosti. Gasilnik namestite v motorni prostor in v bližino večjih električnih sklopov, kot so polnilec akumulatorjev ali plošča z varovalkami. Priporočamo uporabo biološko razgradljivega gasilnika PYRoff.
Salon in kabine
V salonu in kabinah največji problem vlaga. Povzroča rjavenje kovinskih delov, nastanek plesni in razvoj neprijetnih vonjav. Za plovila so na voljo odstranjevalci vlage, ki delujejo na osnovi posebne soli in ne potrebujejo priklopa ne električno energijo . So cenovno ugodni in jih enostavno namestiti ter menjavati polnila. Vse oblazinjene dele ter posteljna ležišča je smiselno dvigniti ali pa podložiti, da omogočimo kroženje zraka in preprečimo kondenzacijo vlage ter plesnenje. Ne pozabite na hladilnik, pečico in mikrovalovno pečico. Vse pustite odprto. S tem boste preprečili nastanek plesni in neprijetnih vonjav.
Vse elektronske naprave (TV, radio,…) izključite iz električne napeljave. Naprave tudi kadar so izključene porabljajo električni tok.
Zaščitite kontakte
Vse električne kontakte je potrebno zaščititi pred korozijo. Uporabite protikorozijski sprej in nikakor ne varčujte z njim.
Zimska ponjava
Če imate za plovilo na voljo zimsko ponjavo jo namestite. Ponjave nikoli ne nameščajte preko letne. Zaradi vetra se bo zimska ponjava premikala in na izpostavljenih delih drgnila ob letno ponjavo. Na teh delih se bo letna obrabila in strgala. V kolikor nimate posebne zimske ponjave, preverite letno. Preverite kvaliteto materiala, poskrbite, da je dobro napeta, da so zapeti vsi gumbi in zadrge
Plinske jeklenke
Preverite tesnilnost plinskih jeklenk ter vseh ventilov na inštalacije. Jeklenke zaprite na ventilu jeklenke.
Kaluže
Preverite kaluže. V kolikor se je v njih nabrala voda jo odstranite. Kalužne črpalke ne bodo zadostovale. Nameščene so previsoko in ne odstranijo vse vode. Potrebno bo vzeti v roke vpojno krpo ali gobo. V kolikor vode iz kaluže ne odstranimo, bo ta počasi hlapela, zaradi česar bo notranjost plovila vlažna, pojavila se bo plesen in neprijetne vonjave.
Bokobrani
Preverite vse bokobrane. Preverite če tesnijo. Preverite tudi vrvi bokobranov in jih po potrebi zamenjajte. Namestite jih na plovilo z vrznim vozlom, ki ga dodatno lahko zavarujete z zanko, da se ne bo mogel razvezati.
Privez plovila
Preglejte vse privezne vrvi in jih v primeru poškodb zamenjajte. Plovilo privežite na primerni razdalji od pomola ali obale. Preverite tudi mornarski mostiček. V kolikor ga puščate na obali ali pomolu, ga obvezno privežite.
Zima je obdobje, ko majhna plovila čakajo naslednjo sezono na suhem. Da bi naše plovilo in pogonski agregat ostala nedotaknjena, pa je potrebno pred zimovanjem opraviti preventivni pregled in servis. Le tako lahko odkrijemo morebitne Mnogo pomanjkljivosti lažje odpravimo pred zimovanjem tudi zato, ker imamo v spominu sveže informacije o stanju plovila – le te pol letnem zimovanju v veliki meri pozabimo in ponovno se pojavijo šele, ko začnemo plovilo uporabljati.
PLOVILO
Ko je plovilo na suhem, temeljito očiščeno in posušeno, pregledamo vse pregibne dele in vijake, ter jih po potrebi pritegnemo ali zamenjamo. Preverimo delovanje svetlobnih teles, električnih naprav in brezhibnost električnih napeljav. Preizkusimo delovanje krmilnega mehanizma. Vse koroziji izpostavljene dele je najbolje zaščititi s silikonskim sprejem, ki ne pušča sledi, odlično podmazuje in nudi dobro zaščito pred klimatskimi vplivi. Pregledamo plovilo zaradi morebitnih poškodb in odrgnin ter jih popravimo.
Napihljivo gumijasto plovilo (gumenjak) pregledamo in saniramo morebitne odrgnine in luknje. Plovilo premažemo z zaščitno tekočino in ga zložimo po navodilih proizvajalca. Vsa plovila je potrebno hraniti v suhem prostoru, če pa so pod vedrim nebom, jih je potrebno pokriti tako, da je pod pokrivalom dovolj prostora za kroženje zraka. Če je plovilo na prikolici, le to podpremo, da razbremenimo pnevmatike in vpetje koles.
Gumenjak operite s tekočo vodo in le če je res potrebno, uporabite nevtralna čistila, najbolje navadno milo. Ne uporabljajte drugih čistil, sploh ne takih s trdimi delci. Ne uporabljajte grobih gobic, mrežic in krtač.
Krmno ploščo (zrcalo), če je spraskana, zakitajte in pobarvajte z nitro lakom. V kolikor so INOX vijaki, nosilci ali ročaji korodirali, jih očistite s krpo in zaščitite s polituro za INOX. Popolnoma napihnite gumenjak in ga namažite s pasto za zunanji PVC (lahko tudi s tisto, ki jo dobite pri vsaki avtokozmetiki - za zunanje plastične dele).
Preglejte morebitno dodatno opremo: bimini, kolesa.
Bodite pozorni – če je po 24 urah gumenjak še vedno napihnjen, kot mora biti, potem lahko nadaljujete spravilo gumenjaka, v nasprotnem primeru ga takoj odpeljite na servis. Pri spravljanju gumenjaka odprite ventile in pustite, da se gumenjak sam počasi izprazni – nikakor ne uporabljajte naprav za prisilno izpraznitev. Ventile malo poškropite s silikonskim sprejem in gumenjak, kolikor vam dopušča prostor, ohlapno zložite, po potrebi pa med platno in ostre kovinske ročaje in vijake vstavite kose pene ali karton.
Skladiščite v temnem, suhem prostoru. Če je gumenjak v vreči, je ne zapirajte, temveč jo pokrijte s temno tekstilno tkanino. Idealno je, kadar lahko gumenjak skladiščite/prezimite v napihnjenem stanju. V tem primeru je najbolje, če ga lahko obesite na ročaje/držaje, napihnete do 90% in napihnjenost vsake 2-3 tedne kontrolirate, ter ga obvezno s vseh strani prekrijte s temno tekstilno prevleko.
Za tiste, ki imate plastično plovilo v vodi čez vse poletje, ga pod vodno linijo premažite s samopolirno antivegetativno barvo, nadvodno površino pa premažite z zaščitnim premazom za plastična plovila. Lesene površine je potrebno pobrusiti in primerno zaščititi. Tikovino premažite z zaščitnim oljem, druge lesene površine pa prelakirajte z UV odpornim zaščitnim lakom.
OPREMA
Privezne vrvi, sidra, vesla, bokobrane in ostalo opremo operite ter odstranite alge in ostalo umazanijo, ki se nabere čez sezono. Po potrebi obrabljene vrvi ali polomljene in poškodovane dele opreme zamenjajte za nove.
KONZERVACIJA MOTORJA
Če želite spomladi svoj izvenkrmni motor zagnati brez glavobola, ga preko zime obvezno konzervirajte. S tem ga boste zaščitili pred zimskimi vplivi, saj vlaga in mraz zagotovo naredita škodo na motorju, ki se lahko pokaže ob najbolj neprimernem času – na vodi ob valovitem morju. Dolgo zimovanje je zaradi vlažnega zraka škodljivo za notranje dele motorja.
Kako pravilno konzerviramo izvenkrmni motor na tej povezavi.
Za vse dodatne informacije in vprašanja vam je strokovno osebje na voljo preko telefonske številke: 02 629 04 00 ali preko Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled..
Vlaga je eden izmed največjih vzrokov za propadanje plovila. Škode, ki jo povzroča, ne opazimo takoj zato pogostno nismo pozorni nanjo.
Trup plovila lahko letno akumulira do 10 kg vode po metru dolžine. To povzroči prekomerno vlago, ki ostane ujeta v notranjosti, ki povzroča neprijetne posledice:
- so plesen,
- vlažen strop,
- rjavenje kovinskih površin,
- zatohel vonj,
- vlažen tekstil,
- kondenzacija na oknih itn.
Velikokrat je prekomerna vlaga lahko tudi razlog za slabo počutje, glavobol, alergije, nizek pritisk in prekomerno potenje. Za ohranjanje prijetne klime v vašem plovilu je potrebno uporabiti razvlaževalce.
Kako delujejo zazvlaževalci?
Razvlaževlaci oziroma odstranjevalci vlage iz zraka delujejo enostavno. V njih je posebno polnilo, ki vpija vlago iz zraka, ter jo pretvori v raztopino, ki se nabira v posodi in ne hlapi več. Razvlaževalci za delovanje ne potrebujejo nobenega vira energije, zaradi česar so idealni in varni za uporabo na plovilu. Čas delovanja je odvisen od velikosti prostora, vlažnosti in temperature. Pametno jih je uporabiti v vsakem plovilu, ne glede na to ali je preko zime v vodi ali ga skladiščimo na kopnem. Odstranjevalci vlage so cenovno izjemno ugodni. Za plovilo dolžine 10m, bo znesek znašal le nekaj 10 EUR.
Za razvlaževanje notranjosti plovila lahko uporabite Ceresit STOP VLAGA odstranjevalce vlage. Aparat Ceresit AERO 360°, ki je primeren za večje prostore, ali Ceresit PEARL za manjše prostore. Oba delujeta s delujeta s pomočjo ultra vpojnega polnila, ki vpija prekomerno vlago iz zraka, jo pretvori v solno raztopino, ki se nabira v posodi aparata. Patentirana tehnologija zmanjšuje neprijetne vonjave in druge neprijetne posledice vlage. Na voljo so tudi MINI SATCHET dišeče vrečke, ki so idealne za prostore, kot so razne omare. Preverite tudi nova AROMATHERAPY polnila z vonjem sadja, sivke in vanilije.
Učinkovitost posameznega odstranjevalca vlage je odvisna od velikosti prostora, vlage ter temperature v prostoru. Večji kot je prostor in več kot je v njem vlage, pogosteje bo potrebno zamenjati polnilo. Za koliko časa bo zadostoval posamezni razvlaževalec, je navedeno na izdelku. Odstranjevalci vlage Ceresit Aero 360 je primeren za prostore površine 20m 2 ali 50 m3 in deluje do 3 mesece.
Sprejemanju in pregledovanju pomorskih varnostnih obvestil je namenjen NAVTEX sprejemnik. Tega na plovilu običajno nimamo, zato pa lahko do obvestil pridemo po dveh alternativnih poteh.
Pomorska varnostna obvestila
|
|
Pomorska varnostna obvestila (angl. MSI – Maritime Safety Information) obsegajo:
- navigacijska opozorila,
- meteorološka opozorila,
- napovedi in
- nujna obvestila
z namenom povečanja varnosti na morju.
Za njihovo zbiranje skrbijo vse obalne postaje, nekatere izmed njih pa so pooblaščene tudi za njihovo distribucijo s pomočjo različnih tehnologij.
Pomorska varnostna obvestila se distribuirajo preko:
- NAVTEX sistema (za njihov sprejem potrebujemo NAVTEX sprejemnik),
- spletnih strani (za njihovo branje potrebujemo dostop do interneta) in
- VHF sistema (za njihovo poslušanje potrebujemo VHF postajo).
NAVTEX sprejemnik |
Sprejemanje obvestil preko NAVTEX sistema
Za sprejemanje in pregledovanje pomorskih varnostnih obvestil potrebujemo NAVTEX sprejemnik. Nam najbližje NAVTEX oddajnike imajo obalne postaje v Trstu, Splitu in Rimu. Obvestila pa lahko kjerkoli v Jadranskem morju sprejemamo iz vseh treh, saj lahko dometi NAVTEX oddajnikov znašajo tudi preko 500 navtičnih milj.
Več o sistemu NAVTEX si lahko preberete na tej povezavi.
Branje obvestil na spletnih straneh
Za prebiranje pomorskih varnostnih obvestil na spletnih straneh potrebujemo dostop do interneta. Za plovbo po Jadranu je najprimernejša spletna stran za prebiranje stran Hrvatskega Hidrografskega Instituta, kjer so v vsakem trenutku za prebiranje na voljo vsa trenutno veljavna pomorska varnostna obvestila v hrvaškem in angleškem jeziku. Za dostop do obvestil je potrebna predhodna brezplačna registracija in prijava.
Primer varnostnega obvestila
Varnostno obvestilo 0084-2016:
LOKALNO SJEVERNI JADRAN – Vinodolski kanal
Karte: 100-18; 50-4;
NOVI VINODOLSKI, SVJETLEĆA PLUTAČA, LATERALNA DESNA STRANA, NA 45-07,498N 014-47.094E (WGS 84) POSTAVLJENA (GLAVA PRIMARNOG LUKOBRANA).
KARAKTERISTIKA: Z Bl 3 SEKUNDE 3 MILJE.
Spremljanje obvestil preko VHF sistema
Za spremljanje pomorskih varnostnih obvestil potrebujemo VHF postajo.
Pomorska varnostna obvestila oddaja večina obalnih postaj preko svojih oddajnikov po vnaprej določenem urniku. Obalne postaje pomorska varnostna obvestila običajno oddajajo preko vseh svojih delovnih kanalov, katerim pripadajo oddajniki, ki so geografsko ustrezno porazdeljeni, da pokrivajo celotno področje posamezne obalne postaje. Ker običajno vsak oddajnik oddaja samo na enem delovnem kanalu obalne postaje, je pomembno, da glede na trenutno področje plovbe na VHF postaji izberemo ustrezen kanal.
Za spremljanje pomorskih varnostnih obvestil na VHF postaji, moramo poznati:
- lokacije oddajnikov,
- pripadajoče delovne kanale in
- urnik oddajanja.
Termini oddajanja varnostnih pomorskih obvestil na Jadranu
Država | Obalna postaja | Delovni kanal | Čas (UTC) | Poletni lokalni čas na Jadranu |
Zimski lokalni čas na Jadranu |
Jezik | |||||
Slovenija | RCC Koper | 07 | |||||||||
Hrvaška | Rijeka Radio | 04, 20, 24, 81 | 5:35 | 14:35 | 19:35 | UTC + 2 | UTC + 1 | CRO, ENG | |||
Hrvaška | Split Radio | 07, 21, 23, 28, 81 | 5:45 | 12:45 | 19:45 | UTC + 2 | UTC + 1 | CRO, ENG | |||
Hrvaška | Dubrovnik Radio | 04, 07, 85 | 6:25 | 13:20 | 21:20 | UTC + 2 | UTC + 1 | CRO, ENG | |||
Hrvaška | NAVTEX | 518 kHz | 2:40 | 6:40 | 10:40 | 14:40 | 18:40 | 22:40 | UTC + 2 | UTC + 1 | ENG |
Italija | Trieste | 25 | 1:35 | 7:35 | 13:35 | 19:35 | UTC + 2 | UTC + 1 | ITA, ENG | ||
Italija | Venezia | 26, 27 | 1:35 | 7:35 | 13:35 | 19:35 | UTC + 2 | UTC + 1 | ITA, ENG | ||
Italija | Ancona | 25 | 1:35 | 7:35 | 13:35 | 19:35 | UTC + 2 | UTC + 1 | ITA, ENG | ||
Italija | Peasara | 26 | 7:50 | 13:50 | 19:50 | UTC + 2 | UTC + 1 | ITA, ENG | |||
Italija | Bari | 26, 27 | 1:35 | 7:35 | 13:35 | 19:35 | UTC + 2 | UTC + 1 | ITA, ENG |
Katamarani so v zadnjih letih vse bolj pogosta izbira lastnikov plovil, v segmentu najema pa se povpraševanje po njih veča še hitreje. Do sedaj smo jih srečevali predvsem na področjih, kjer je malo marin, plitva sidrišča in večino noči preživimo na sidru. Tipično taka so področja Karibskega otočja, Sejšelov, Tajske, Francoske Polinezije, kjer je katamaran praktično vsako drugo plovilo. Njihovo število v zadnjih letih narašča tudi na Jadranu in Mediteranu.
Širina in prostornost katamaranov |
Katamarani se močno razlikujejo od enotrupnih plovil. Tako glede tehničnih kot uporabnih lastnosti. Imajo sigurno svoje prednosti, imajo pa tudi slabosti. Poglejmo si za uporabnika najpomembnejše .
Prednosti
- Širina plovila
Katamarani so mnogo širši od enotrupnih plovil. Pri dolžini 12m je njihova širina med 6,5 in 7m. Primerljive enotrupne jadrnice imajo pri tej dolžini običajno širino okrog 4 m. V vsakem od trupov so lahko štiri prostorne kabine, salon pa je postavljen na krov in se razprostira skoraj čez vso širino, če odmislimo stranske prehode med premcem in krmo. Salon je običajno pokrit in zaprt zaradi česar je udoben za bivanje v vsakem vremenu. Na krmnem delu krova je običajno prostorna sedežna garnitura z mizo, za katero lahko obeduje cela posadka.
- Manj zibanja
Konstrukcija katamaranov je drugačna. Zaradi svoje širine so manj občutljivi na bočne valove in se manj zibajo. Njihovo gibanje med plovbo je pretežno po dolžini. Med jadranjem so manj nagnjeni, zaradi česar je verjetnost, da bo posadka zbolela za morsko boleznijo manjša.
- Visoka hitrost plovbe
Hitrosti plovbe so lahko višje kot pri enotrupnih plovilih. Katamarani imajo dva trupa, ki sta enako dolga kot pri ekvivalentnem enotrupnem plovilu. Sta pa bistveno ožja in povzročata manjši upor med plovbo. Stabilnost med jadranjem je zagotovljena brez kobilice zaradi česar je plovilo lažje vsaj za balast, ki tehta od nekaj 100 kg do tone in več.
- Majhen ugrez
Katamarani imajo majhen ugrez. Ker ni kobilice, je povprečen ugrez večine katamaranov le 1,0 do 1,3m. Ekvivalentne potovalni jadrnice imajo ugrez med 1,8 do 2,4 m, medtem, ko je pri nekoliko bolj športno naravnanih jadrnicah ugrez lahko še večji. Majhen ugrez nam bo prišel še kako prav, ko se bomo hoteli zasidrati v najlepših predelih plitvih zalivov kjer ja na dnu mivka. Ta njihova lastnost je najbolj izrazita na področjih plovbe s koralnimi grebeni kot so Karibski otoki.
- Enostavno manevriranje
Katamarani so opremljeni z dvema motorjema. V vsakem trupu je nameščen en. Ker so nameščeni na skrajnih robovih plovila, lahko izvajamo zelo hitre spremembe smeri. Če z enim motorjem plujemo vzvratno in drugim naprej se bomo brez težav obrnili na mestu.
Primer: Dolžina - širina - cena |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* primer največjih dovoljenih širin plovila na privezu glede na dolžino plovila. Vrednosti se razlikujejo glede na marino. |
Slabosti
1. Visoka cena
Cena katamaranov je višja od cene enotrupnih plovil. Višja je tako nabavna cena novega plovila in posledično je višja cena tedenskega najema. Cena je lahko višja od 150% pa vse do 300%.
2. Cena priveza
Kar so katamrani širši zavzamejo več prostora za privez na obalo v marini ali v luki. Cena priveza je zato višja. Večina marin ima za zaračunavanje cene priveza definirano dolžino plovila in širino plovila. Katamarani presežejo največjo dovoljeno širino glede na dolžino plovila zato je potrebno plačati privez kot za bistveno daljše plovilo. Če je plovilo dolgo do 12m, je lahko največja dovoljena širina plovila 5m. Širina tako dolgega katamarana pa je običajno skoraj 7m. Zato bo potrebno plačati privez za širše plovilo ali pa doplačati 50% cene glede na dolžino plovila. Cena priveza je odvisna os cenovne politike marine.
V lukah in sidriščih na Jadranu je potrebno za privez katamarna praviloma plačati 50% več kot za enako dolgo enotrupno plovilo.
3. Majhno število priveznih mest
Večina marin gradi priveze standardne širine glede na dolžino plovil, ki jih lahko privežemo na določeno mesto. Le redke marine gradijo priveze za katamarnae. Če želimo med sezono privezati katamaran v marini, morata biti za privez na voljo dve sosednji privezni mesti, kar pa je težko.
4. Majhno število plovil
Trg katamaranov se razvija v zadnjih letih. Njihovo število je glede na število enotrupnih plovil majhno, povpraševanje za najem pa vedno večje. Primerno plovilo za najem v sezoni je težje dobiti. Zagotoviti si ga je potrebno že pred sezono.
AIS naprava je odličen pripomoček za povečanje varnosti na morju, vendar je na čolnih redko vgrajena. Kljub temu pa lahko AIS sistem na morju s pridom izkoristite.
Kaj je AIS
AIS je kratica za avtomatski identifikacijski sistem (angl. Automatic Identification System). AIS omogoča elektronsko sledenje plovil, ki ga lahko spremljajo ostala plovila in kopenske službe. AIS torej pripomore k povečanju varnosti na morju, saj nam omogoča spremljanje relevantnih informacij o vsakem plovilu, opremljenim z AIS napravo.
Delovanje sistema AIS |
Kako deluje AIS
Ključni element AIS sistema je AIS naprava, ki se vgrajuje na plovila in samodejno periodično oddaja pomembne informacije o plovilu in o njegovi plovbi. Oddaja informacije, ki so ročno vnešene v AIS napravo (npr. ime, MMSI in pozivni znak plovila, tip plovila, ciljno destinacijo in predviden čas prihoda) oziroma informacije, ki jih AIS naprava sprejema od drugih naprav na plovilu (npr. pozicija, kurz, hitrost).
Informacije, ki jih oddajajo AIS naprave iz plovil, lahko neposredno ali preko kopenskih AIS repetitorjev prestrežejo druga plovila, ki imajo AIS napravo. Vse informacije, ki jih prestrežejo kopenski ali satelitski AIS repetitorji pa se zbirajo za njihovo uporabo s strani različnih kopenskih služb (npr. službe za nadzor prometa na morju) oziroma za njihov prikaz v različnih javnih virih (npr. spletnih straneh).
Katera plovila morajo imeti AIS
Skladno s SOLAS konvencijo morajo AIS napravo imeti vgrajena:
- vsa plovila velikosti 300 BT in več, ki plujejo v mednarodnem prometu,
- vsa plovila velikosti 500 BT in več, ki ne plujejo v mednarodnem prometu,
- vsa plovila za prevoz potnikov.
Zaradi lastne varnosti AIS napravo prostovoljno vgrajujejo tudi lastniki ostalih plovil (npr. ribiči in lastniki jaht). S tem postanejo tudi preko AIS sistema “vidni”tako vsem tistim plovilom, ki imajo vgrajeno AIS napravo, kot tudi vsem tistim plovilom, ki informacije iz AIS sistema spremljajo preko javnih virov.
Na manjša plovila oziroma čolne pa se AIS naprav zelo redko vgrajuje.
Brezplačen pregled informacij AIS sistema na spletu
Danes lahko vse informacije, ki se zbirajo iz AIS naprav, spremljamo tudi na spletu. Za to ne potrebujemo AIS naprave, informacije pa so povrhu vsega tudi povsem brezplačne. Ena od spletnih strani, kjer lahko spremljate dogajanje na morju je marinetraffic.com.
Delovanje sistema AIS |
Na karti lahko v živo spremljate aktualne pozicije plovil in potek njihove plovbe (smer, hitrost).
Kako nam lahko na plovilu koristi AIS?
Pri vseh treh primerih uporabe je privzeto, da AIS naprave nimamo in zato dogajanje na morju spremljamo preko spleta.
- Pomoč pri izogibanju trčenju
Informacije AIS sistema dopolnjujejo nam lahko pomagajo pri izogibanju trčenju in s tem povečanju varnosti plovbe. Uporaba AIS sistema je še posebno koristna v primeru zmanjšane vidljivosti in v akvatorijih, kjer je gostota prometa večja in je posledično tudi tveganje trčenja večje. V nobenem primeru pa se ne smemo zanašati samo na AIS, saj preko njega ne “vidimo” vseh plovil!
- Spremljanje gostote prometa
V določenih akvatorijih, npr. v področjih shem ločene plovbe, pred pristanišči, v področjih sidrišč itd., je gostota pomorskega prometa večja. Ta področja lahko enostavno identificiramo s spremljanjem informacij AIS sistema. Kljub temu, da boste s pomočjo AIS sistema “videli” samo plovila z AIS napravo, boste vseeno lahko ocenili kdaj je pravi trenutek za prečenje področja sheme ločene plovbe, kaj se dogaja pred pristaniščem, kakšno je stanje na sidrišču itd.
- Pridobivanje kontaktnih podatkov drugih plovil (npr. ime plovila, MMSI in pozivni znak)
Za vsako plovilo, ki ga “vidite” v AIS sistemu, lahko preverite tudi njegove identifikatorje, ki jih lahko uporabite za proženje navadnega klica (angl. Routine Call) preko VHF postaje.
Dostopni so tudi podatki:
- ime plovila
- zastava pod katero pluje
- hitrost gibanja (največja, povprečna)
- kurz gibanja
- tip plovila
- fotografija plovila (ni na voljo za vsa plovila)
- zadnja javljena pozicija
- MMSI
- velikost plovila (dolžina, širina)
- zgodovina plovne poti (brezplačni dostop - za zadnjih 24 ur)
- in drugi.
Preko AIS sistema lahko torej pridobite vse potrebne podatke za klic plovila preko VHF postaje, ki ga “vidite” v AIS sistemu, niste pa dovolj blizu njega, da bi se lahko vzpostavili neposreden pogovor z njegovo posadko. To vam lahko pride prav, kadar od drugega plovila potrebujete kakšno posebno informacijo, njegovo pomoč, ali karkoli drugega, pomembnega za varnost plovbe.
AIS naprava je poleg vsega zgoraj naštetega, za kar je v bistvu ne potrebujete, zelo koristna v akcijah iskanja in reševanja, zapis plovne poti na osnovi AIS podatkov pa je v veliko pomoč tudi pri preiskavah pomorskih nesreč. AIS naprava torej povečuje varnost na morju, zato jo je smiselno vgrajevati tudi na manjša plovila. Z njeno pomočjo postanete predvsem bolje “vidni” za ostala plovila.
Več o delovanju sistema AIS v članku: Delovanje sistema AIS
V zimskem času lahko na Jadranu naletite tudi na meglo. Megla lahko zelo hitro obkroži vaše plovilo in močno zmanjša vidljivost ter s tem poveča tveganje za nesrečo. Zato morate takrat pravilno reagirati.
Ladijski radar |
Oprema za plovbo v megli
Na srečo je večina današnjih plovil opremljena z opremo, ki nam pomaga pluti v težjih pogojih med katere uvrščamo tudi meglo. Med opremo, ki nam močno olajša plovbo v megli uvrščamo predvsem radar, chartplotter, radarski odbojnik, AIS, opremo za oddajanje zvočnih signalov, luči ter žaromet. Pomembno je, da ste z uporabo omenjene opreme, ki jo imate na razpolago, seznanjeni že pred izplutjem, saj vam bo le tako lahko dobro koristila.
V megli je najbolj učinkovit radar, vendar najpogosteje ravno radarja nimamo na razpolago.
Kako postopati v primeru megle
Plovbi v megli se je najbolje odpovedati. V kolikor to ni možno, se je treba nemudoma pripraviti za plovbo v megli.
Plovilo je treba pripraviti, da postanete bolje “vidni”. Hkrati pa je treba neprestano zelo pozorno spremljati okolico (druga plovila, nevarnosti na plovni poti, itd.).
Plovba v megli
- Prilagodite hitrost plovila. Priporočena je plovba vsaj z minimalno hitrostjo in s tem neprestana pripravljenost na takojšnji manever za izognitev trčenju.
- Če je več oseb na plovilu je potrebno določiti eno osebo, ki bo spremljala in sporočala dogajanje s premca plovila. Ne samo, da s tem pridobite nekaj metrov vidljivosti, temveč tudi malce psihološke podpore. Drugim osebam omejite gibanje po plovilu in jim naročite, da oblečejo rešilne jopiče.
- Namestite radarski odbojnik, da postanete bolje vidni za druga plovila, ki uporabljajo radar.
- Prižgite luči in po potrebi tudi žaromet.
- Neprestano spremljajte radar (če ga imate na plovilu) in elektronske karte.
- Oddajajte in poslušajte zvočne signale skladne s pravili o izogibanju trčenju na morju. Če nimate piščalke oziroma zvona, ker je vaše plovilo krajše od 12 m oziroma od 20 m, oddajajte drugi učinkovit zvočni signal, da vas bodo slišala druga plovila.
Radarski odbojnik |
- Spremljajte kompas in skrbite, da držite izbran kurz plovila ter pozicijo vašega plovila pogosto vrisujte na navigacijsko karto.
S temi ukrepi imate veliko večje možnosti, da se izognete nesreči. Še vedno pa je prvi varnostni ukrep, da se poskušate izogniti megli. To lahko dosežete tudi s spremljanjem vremenske napovedi, čeprav je meglo tako kot vse druge izredne vremenske pojave včasih težko natančno napovedati.
Radarski odbojnik
Radarski odbojnik je enostavna ladijska oprema, ki povečuje našo vidnost na radarskih slikah plovil, ki plujejo v naši bližini. Zaradi svoje oblike in konstrukcije zagotavlja močnejši odboj radarskega signala in povečuje razpoznavnost vzorca na radarski sliki zaradi katerega nas lažje prepozna kot plovilo. Ker se lahko plovila gibljejo v radiju 360 stopinj okoli nas, je naloga radarskega odbojnika, da odbija signale v vseh smereh. To je težko doseči, zato so odbojniki različnih oblik in velikosti. Na plovilih namenjenih rekreaciji in zabavi najpogosteje srečamo odbojnike v obliki valja ali pa vogalni odbojnik. Valjasti odbojnik je običajno v plastičnem ohišju in zagotavlja kar najmanjši zračni upor, vogalni pa so sestavljeni iz treh kovinskih plošč, ki skupaj tvorijo oktaeder in odbijajo radarske signale v vseh ravninah. Radarski signal odbija kakršen koli kovinski objekt. V kolikor na plovilu nimamo odbojnika in se znajdemo v megli, lahko priročnega izdelamo iz kovinske opreme na plovilu. Odbojnik vedno namestimo čim višje na plovilu s čemer si zagotovimo, da nas bodo druga plovila na svojem radarju zaznala že na večji oddaljenosti.
Nastanek megle in njene značilnosti na Jadranu
Megla se na morju pojavi takrat, ko nad hladno morje prihaja topel in vlažen zrak, ki se tam ohladi do kondenzacije. Megla je zato na Jadranu najbolj pogosta ob koncu zime, predvsem februarja in marca, ko morje doseže najnižjo temperaturo v letu. Prav v tem času so razmeroma pogosti tudi topli in vlažni vetrovi južnih smeri. Na Jadranu se megla najpogosteje pojavlja na območju severnega Jadrana (delta reke Pad, območje Beneške lagune, Tržaški zaliv). V Slovenskem primorju imamo povprečno okoli 20 meglenih dni na leto.
Plovba v megli |
Plovba v megli je zahtevna. V kolikor na plovilu nimate primerne opreme za plovbo v megli in plovba ni nujna, se ji raje odpovejte. |
Preden se odpravite na morje ob koncu zime, preverite temperaturo morja in temperaturo ter vlažnost zraka ter ocenite verjetnost nastanka megle oziroma spremljajte vremensko napoved. Od tega bo namreč odvisno načrtovanje plovbe, organizacija dela na plovilu in priprava opreme.
Preberite več na:
Zvočni signali ob zmanjšani vidljivosti
Najbolj brane novice
Bencinska črpalka v Marini Dalmacija v Sukošanu je zaprta.
Bencinska črpalka v marini se prenavlja. Prenova naj bi bila zaključena do glavne turistične sezone. Upajo, da bo dela uspelo opraviti prej. Zato goriva ni možno natočiti na bencinski črpalki. Marina zato omogoča natakanje goriva s pomočjo prenosne črpalke. Če potrebujete gorivo, morate vsaj 24 ur pred točenjem poklicati v marino in naročiti gorivo. Sporočiti morate točen datum in uro prihoda in okvirno količino goriva.